Jakub Rataj (*1984) je autorem orchestrálních, komorních a elektroakustických kompozic, v rámci kterých se zabývá otázkou fyzičnosti v hudbě a hudebními gesty vycházejícími z lidského dechu, pulzu a pohybu. Jeho skladby zazněly v rámci mnoha koncertů a festivalů v ČR i v zahraničí (Francie, Japonsko, Irán, Rusko, Švédsko, Španělsko, Rakousko a další), nové skladby si u něj objednala tělesa jako např. fama Q, Prague Modern, Low Frequency Trio, Orchestr Berg, BCO, Solaris 3, Ensemble MIET dále např. Český Rozhlas, Pražské jaro, Contempuls, Music Olomouc. Spolupracoval s interprety a ansámbly jako např. Klangforum Wien, Trio Catch, Quatuor TANA, Ostravská Banda, Cluster Ensemble, Bennewitz Quartet, Jonathan Powell, Matteo Cesari, Kifu Mitsuhashi, Carolina Eyck, Pamelia Kurstin, Pierre Strauch, David Danel a s mnoha dalšími výjimečnými hudebníky, choreografy a filmovými režiséry (Sharunas Bartas, Andrius Blazevicius, Kristýna Bartošová, Rolando Garduño ad.). Jeho skladby byly uvedeny Jihočeskou Filharmonií, Filharmonií Pardubice, Soloist NNovgorod. Jakub získal řadu hudebních ocenění (mj. hlavní cenu Nuberg 2014 a 2015), nominací prestižních festivalů (Lauréat de la Foundation Royaumont 2022, Silver Crane 2022, ISCM New Zealand 2020, Cannes Film Festival 2020, La Película Film Festival Oaxaca 2019, Tehran CMF 2018, Journées Nationales de la Musique Electroacoustique v Chalon sur Saone 2014 ad.) a uměleckých rezidencí (České Centrum: 2014 - Vídeň, 2015 - Madrid, 2017 - Tokyo; VICC 2017 a 2019 - Visby).
V letech 2013/2014 studoval kompozici a nové technologie u Luise Naona na Conservatoire Supérieur de Musique et de Danse de Paris, kde navštěvoval hodiny u Yana Maresze, Oriola Saladrigueze, Toma Mayse, Yana Geslina, Frédérica Durieux a Claude Ledoux. Jakub se zúčastnil řady mezinárodních kompozičních workshopů (Altitude University, Ostravské Dny, Impuls, ISA Akademy ad.), v rámci kterých konzultoval svou práci mj. s Raphaelem Cendo, Yannem Robinem, Isabel Mundry, Miroslavem Srnkou, Klausem Langem nebo Marcem Sabatem.
Na pražské HAMU studoval kompozici pod vedením prof. Hanuše Bartoně (2010-15), následně od roku 2015 začal své doktorandské studium pod vedením Luboše Mrkvičky, které v roce 2020 úspěšně zakončil.
Od roku 2015 působí v Českém Rozhlase jako zvukový designér. Ve stejném roce založil Ensemble Terrible, jehož byl do roku 2018 uměleckým vedoucím.