Jan Ryant Dřízal (* 21. srpna 1986 Praha) je výrazná skladatelská osobnost současné české hudební scény.
Za svou tvorbu obdržel řadu ocenění, mezi nimiž vyniká především vítězství ve skladatelské soutěži České filharmonie za kompozici Kuře Melancholik, jejíž premiéru řídil Jiří Bělohlávek. Hudební publicista Boris Klepal se o Dřízalově tvorbě vyjádřil slovy: "Dřízal dovedně spojuje zdánlivě hladký hudební povrch s kompozicí propracovanou do hloubky ve více vrstvách. Jeho skladby vklouznou k posluchači s úplnou samozřejmostí, ale vzbuzují také chuť se k nim vícekrát vracet a podrobněji je zkoumat." Samotný autor rozlišuje svůj kompoziční přístup na dvě rovnocenná hlediska: autonomní (rozvíjení konceptu „organické hudby“, inspirované přírodními procesy) a eklektické (kreativní práce s tradičními hudebními idiomy). Vyváženost obou přístupů je charakteristickým rysem Dřízalovy tvorby.
Dřízal spolupracoval s předními českými symfonickými i komorními tělesy jako jsou Česká filharmonie, Pražský filharmonický sbor, Kühnův smíšený sbor, SOČR, FOK, PKF, Sedláčkovo kvarteto; anebo s osobnostmi jako Tomáš Netopil, Lukáš Vasilek, Tomáš Brauner, Iva Bittová, Jana Semerádová, Adam Plachetka, Lukáš Sommer, Tomáš Jamník a další. Jeho hudba byla objednána pro festivaly Pražské jaro, Dvořákovu Prahu, anebo Smetanovu Litomyšl. Okrajově se věnuje taktéž filmové a účelové hudbě (dokumentární snímek Šmejdi Silvie Dymákové, Cinegoga projekt orchestru BERG, Zóna – multimediální projekt Elišky Cílkové pracující s autentickými nahrávkami opuštěných černobylských klavírů).
Působí jako pedagog skladby a odborné hudební teorie na Pražské konzervatoři. Je členem OSA a rady hudebního odboru Umělecké Besedy. Obor skladba vystudoval na Pražské konzervatoři pod vedením Otomara Kvěcha a posléze na HAMU u Hanuše Bartoně. Doktorský titul obhájil tamtéž v roce 2024 pod vedením Luboše Mrkvičky. Absolvoval studijní stáže na Hudební akademii v Tallinnu a Royal College of Music v Londýně. V roce 2015 se zúčastnil mezinárodního sympozia pro soudobou hudbu na Lisztově akademii v Budapešti a stal se rezidentem Hudebního institutu K. Pendereckého v Polsku. Je též absolventem filmové vědy a audiovizuální kultury na FFMU v Brně.
Výběr z tvorby:
• Kuře melancholik (symf. orch.; Jiří Bělohlávek – Česká filharmonie)
• Strom života (houslový koncert; Milan Al-Ashab, Marek Šedivý – SOČR)
• Narcissus (violoncellový koncert; Tomáš Jamník, Marek Šedivý – SOČR)
• Zběsilost v srdci (komorní orch.; Pavel Šnajdr – BCO orchestra – Pražské jaro)
• Slunovrat (symf. orch.; Robert Kružík – FBM Zlín)
• Praga Arcana (symf. orch.; Tomáš Brauner – FOK)
• Vánoční kantáta (Lukáš Vasilek – Pražský filharmonický sbor a PKF)
• Jméno růže (fl, cemb; Jana Semerádová a Filip Hrubý – Pražské jaro)
• Lesní scény (Sedláčkovo kvarteto – Dvořákova Praha)
Významná ocenění:
• 2014 První cena ve skladatelské soutěži České filharmonie za symfonickou partituru Kuře melancholik
• 2017 Cena OSA v kategorii nejúspěšnější mladý autor vážné hudby pro rok 2016
• 2017 Stipendium Bayreuther Festspiele 2017
• 2019 Stipendium hudební nadace Ernsta von Siemense za skladbu Zběsilost v srdci